omastraaf.reismee.nl

Reis

Dag.  14.           6 mei Goedemorgen het is hier nu half tien in de ochtend en voor jullie is het nu 3.45 Het weer is wederom prachtig en de rugzakken zijn op nieuw weer  ingepakt!!! Steeds als we aan komen gaan er div. Spullen uit , we worden er steeds handiger in! Mijn rugzak is voor de spullen die we niet meteen nodig hebben, en G.J. Rug zak is voor de dagelijkse gebruiken  zoals toilet spullen e.d. Ook een rolkoffer voor het eten,koffie,thee zetten we naast ons op e bank in de trein. Om half twee worden we opgehaald voor het vervolg van onze reis, we gaan weer met de trein nu naar Chongqing.. We zitten precies 24 .00 uur in de trein. Voor de eerste keer met z,n tweeën..ook best spannend. We kunnen een paar dagen niet on line zijn, daarom versturen we dit bericht nog even. Nog even terug komende op de voetmass. Van gisteren nou dat was werkelijk een reuze ervaring. G.j heeft al het verhaal ven de flessen wijn verteld, nee, nee no wine en de chinese  maar kijken van die zijn gek. Nou als er iets of iemand de ze  reis dronken is geweest zijn het onze voeten wel. Twee flessen wijn p.p in die bak met heet water.  En heet was het!!! Toen moesten we ons omdraaien. En begon  de rug mass. WAT,heet mass. Ze begonnen met al de kracht die in die magere lijven zit op ons in te rammen !! Heerlijk daar niet van maar hard dat wil je niet weten. Ik hoorde G.J regelmatig kreunen , zo van Oh, en Ah. Ik dacht dat klinkt als????? Toen was ik aan de beurt, en het was erg pine full.  Na de rug mass. Waren onze voeten aan de beurt, maar eerst kregen we een zeer hete neksteun en een heet kussen voor in onze rug. De stoelen  werden in slaap standgezet, licht uit op een klein lampje na en genieten maar dachten we. Nou dat was even jammer want van genieten was geen spraken!!! Onze voeten werden letterlijk en figuurlijk  onder handen genomen. Hoe zo drukpunt mass. Alle pijn punten werden fors aangepakt. En dat was geen pretje kan ik je vertellen!!! Maar dachten we het zal wel ergens goed voor zijn. Onze masseurs gingen even weg en we dachten dit was het dan, nou dat was heel verkeerd gedacht. Ze kwamen na 2 min. Weer terug met een soort glazen bollen die ze op onze been en voeten zetten . En een pijn zeg, dat wil je niet weten, en ik maar lachen hè. Van de zenuwen , ik dacht we komen hier nooit heel vandaan!! Om een lang verhaal kort te maken G.J. Heeft op zijn kuit  ja, midden op zijn kuit een soort zuigzoen plek van doorsnee 3 à 4 cm staan.  Hij had z,n korte broek aan dus je snapt het wel hè . Ik ga zo de straat niet op zei hij, maar ja het moest toch. Ik heb zo gelachen dat snap je wel!!I. Ik ga afsluiten want we moeten ons zo gaan omkleden voor de reis. We willen proberen om nog een paar foto,s over te zenden !!!

Dag 13.    5 Mei Zaterdag 5 Mei gisteren waren de meeste niet online , proberen het vandaag nog maar een keer, onbegrijpelijk van zo,n  groot en luxe hotel , maar je kan alleen in de lobby wifi  gebruiken.. Hebben alleen Daan gesproken, daarna naar bed gegaan was een vermoeiende dag in de trein en de overgang naar de hitte was groot. Het eerste stuk van de reis waren we blij dat de kachel in de trein aan was, dit deel zou  je een airco willen hebben. Maar we hadden een echte ouderwetse electrische ventilator . Hoe zo het moderne China !! Deze keer hadden we een Chinese  trein. Voor het eerst in deze vakantie een twee pers. Bed,, dat was wel weer even wennen na 8 dagen trein ieder een bedje van  50 cm.  Maar het is wel pure luxe. Het hotel is echt erg luxe en modern. Een het ontbijt was grandioos, Je hoeft niet zo gek bedenken of het was er.Alleen de koffie niet om te zuipen !!!Lang leven de Nescafe. Ik had 90 buisjes mee en we zijn al aan ons 2e potje nes. Kun je nagaan. Na het goddelijke ontbijt naar de Boedistise Lama tempel. Met de metro, ja wel we zijn al echte globetrotters geworden. Maar ja de trein snel gevonden maar welke kant op dat was het probleem!!! Kijk we wilden graag naar Peking  maar om de hele dag rond de stad te toren met de Metro is ook niet de bedoeling. De lossing snel gevonden , we vragen het gewoon, hoe bedoel je gewoon, zei G.J. Nou zei ik ,sinds de olympische spelen spreekt toch iedereen hier Engels ?O, was dat maar waar, de chinees aan de balie sprak Chinees Engels en geloof me dat is nog erger dan het woordje Leist,  Op naar het pardon we laten ons in deze face van de reis niet zo gauw meer gek maken! En ja wel voor de plattegrond  van de metro stond een erg modern uitziende jonge Chinees .Ni How. ( dat is hallo ) begon G.J. Met een vriendelijke lach, nou dat had hij beter niet kunnen doen want op onze vraag keek hij ons aan of we van een andere planeet kwamen. Maar om kort te gaan hij was erg behulpzaam en vertelde ( overigens in prima Engels) waar we op moesten stappen e.d. Hij moest de zelfde kant uit en was zo vriendelijk om bij ons in de buurt te blijven in de metro. Want die was overvol en hij stopt 1 min. Dus ik hoef je niet te vertellen  over duwen. En trekken  want de chinesen lachen wel zo lief maar niet als ze voor kunnen dringen!!!! Ze duwen je gewoon opzij. Nou houdt G.J. Mij altijd stevig aan de hand, met andere woorden hij al binnen met een arm van mij en de rest nog op het perron!! Nee hoor het is maar een grapje maar het is vreselijk druk. Toen wij uit de metro stapte kwam onze vr.chinees nog even vertellen waar we er uit moesten. Gelukkig waren we allebei erg blij met dit gedeelte van Peking. Dit is het gedeelte waar nog de echte Chinese  mensen wonen, gelukkig ook. De  Leuke winkels . Want waar het Hotel staat is het moderne China en dat vinden we helemaal niks. De Lama tempel is werkelijk schitterend  we hebben dan ook heel erg genoten van de div.prachtige gebouwen die daar staan. Het was alleen vreselijk druk want voor de chinesen is het ook zaterdag en zo te zien kwamen hier hele families naar toe. We hebben heel veel gefilmd en foto,s gemaakt. Toen de kleine winkeltjes afstruinen naar de bekende soeveniers. G.J. Is naar de bank want zo goedkoop als het was is niet meer, als het lukt willen we graag een voetmass. Maar of dat hier lukt weten we nog niet. Vanavond gaan we naar een zang en dans voorstelling, we zijn erg benieuwd hoe dat is. Voor die tijd even ergens eten, ik hoop op Peking eend maar dat zien we wel. Al met al we genieten beide van een geweldige vakantie en we zijn er van overtuigt dat we dit soort reizen als het lukt nog graag willen maken.. Vooral zo reizen met de trein heeft heel veel voordelen.  Om het verhaal vandaag te vervolgen : De voetmassage is gelukt, inclusief de rest van het lichaam, Het was erg goed moet ik zetten,  Het begon met een voetbad  dat was het eerste struikelblok, mijn voeten had ik al gewassen, maar de wandelschoen die ik heb sluiten zo goed af, dat zal maar zeggen het geen dennen geur  is wat er ontstaat.  Door de masseuse werden mijn schoenen rap aan de andere kant van de ruimte gezet. Inwendig pretje, Von keek ook enigszins benauwd. De masseur van Von en de masseuse van mij kwamen binnen met een bak  heet water en beide 2 flessen wijn. Wij dachten als Hollanders die willen ze aan ons slijten, maar nee de masseur van Von begon de eerste fles open te trekken, waarop Von onmiddellijk protesteerde, wij hoeven geen wijn, toen was een probleem ontstaan, want deze twee lieden , verstonden geen woord Engels , en keken ons aan  van wat bedoel je, en die gingen gewoon  door met hun werk. Ook die van mij rukte de beide flessen open, dat wordt een gezellige middag verder dacht ik, maar al gauw bleek dat die 2 flessen p.p in dat hete water werden gemieterd , hilariteit alom, beide Chinese dachten wat een stel is dat, daar hebben ze wel gelijk in natuurlijk. Vervolgens onze voeten in dat hete water met wijn en weken maar.( wel zonde van de wijn vond Von ) Verder verliep alles zoals wij voor ogen hadden. Aan het einde van de behandeling dacht mijn masseuse, ik pak je even terug , voor die schoenen want, na een paar hete glaasje op mijn benen welke vacuüm zuigen, loop ik aan beide benen met een soort bloeduitstorting rond, Von is haar rode plekken al lang weer kwijt, maar we hebben een leuke middag gehad , en als die plekken blijvend zijn, zal ik er nog veel aan terug denken.  Na dit avontuur, gauw terug naar het  hotel , want we hadden om 18.30 afgesproken voor de Peking opera , onze nerveuze  Chinees stond te wachten om ons weg te brengen naar het theater. Het theater was mooi we hadden goede plekken, het duurde bijna 2 uur,  En deze staan hoog in de top 10 van de zwaarste uren uit mijn leven,  Het leken wel een paar krolse katten op dat podium, mijn trommelvliezen, raakte gewoon geëmotioneerd . Ik weet nu ook meteen de het slechte gehoor van Von totaal geen handicap kan zijn, je haalt  gewoon de batterijen er uit en je hoort  wat je wilt horen. Een uitkomst die dingen in dit geval.  Er waren ook buitenlandse mensen die kinderen bij hun hadden, dit viel regelrecht onder kindermishandeling. Aan het eind van dit festijn werden we weer naar het hotel gebracht door speedy de Chinees.

Dag 12.      4mei 8.00 uit bed., de eerste stukken van China trekken voorbij , het is warm weer, ramen staan open voor wat koelte, een paar dagen geleden nog nachtvorst nu min 25 c , Dan weer ontbijten, klein overleg dat we de muur zouden moeten zien vanuit de trein, we kwamen van het noorden dus dat zou moeten, nu geen 30 min. later , ja hoor de muur in de verte een prachtig gezicht.  Foto's of filmen was lastig door de bomen langs de rails, een is matig gelukt. Langzamer hand naderen we Beijing het is nu nog 2 uur dan zijn we er , in Nederland rij je met de trein in 1,5 van Amsterdam naar Eindhoven en vind je dat al ver, na al die duizenden km trein is dit nog maar een peulenschil . Vandaag doden herdenking in Nederland , maar de 2 min. Stilte zal ons dit jaar niet lukken want dan is het. Hier midden inde nacht. We zijn erg benieuwd  hoe het is om weer in Peking te zijn ,als we aan komen in het hotel eerst maar weer eens onder de douche!!! We beginnen al erg te wennen aan niet wassen want het is hier zo smerig dat wil je niet weten? Zal blij zijn met een echte w.c.op de kamer. Wat je wel leert op deze reis is dat dingen die wij heel gewoon vinden, hier en pure Luxe is. Zoals in die laatste Ger waar we waren was  geen water en geen Electr. En wij zijn dat zo gewend maar het is toch pure luxe hier in de bergen. Zo nu op naar Peking . De laatste paar uur in de trein was een pracht door de bergen , een schitterende tocht. Het is 14.05 als we het station van Peking binnen rijden. De temp. Is hier 32 C en drukkend benauwd, de verwachtingen de komende dagen zeker niet lager volgens de borden op het station. Op het station stond een wat nerveus Chinees mannetje , die ons ophaalde voor naar het hotel. Je kan in Beijing nergens je auto vlak bij zetten dus wat verder op stond deze. Het probleem was alleen dat deze kleine kut Chinees vol gas door de menigte ging en binnen 100 m , 300m voor lag en nauwelijks meer te vinden was tussen die andere kleine chinesen,  we hebben allebei die rugzak op die niet erg licht zijn met een rol tas, dus ons hard lopend verplaatsen is er niet bij, wil je niet een spoor van platgewalste chinesen achter laten. Dus dit was even een lastig moment, ook dat hebben we weer overleefd. Op naar het hotel , dit lag 2 km van het station af en was vrij snel gereden. Daar stonden we voor een onmens groot en zeer luxe hotel, dit gaf na al die dagen primitief leven een regelrechte cultuur shock, heel fijn om lekker te kunnen douchen en een 2 persoon bed te hebben, maar beiden hebben  we zo iets van moet dit. Von had heel veel zin in kip kluifjes dus naar KFC , daar struikel je over hier dus die was gauw gevonden. Na dit smakelijke diner ,het warenhuizen in de een nog mooier dan de ander in 1. Warenhuis  was er op de begaande grond en ijsbaan, had mijn schaatsen mee kunnen nemen, hier kregen de kinderen kunstschaatser les. ( echt ijs), verder is er in alle warenhuizen  het zelfde te koop en net zo duur als de Beijenkorf Voor mijn gevoel is Beijing aardig in prijs gestegen wordt Europees . Morgen  gaan we op ons zelf met de metro  (hoop dat dit goed gaat)  naar de Lamatempel, daar in de buurt zijn wat gewonere winkel ( tenminste 2 jaar geleden) en gaan dan voor de kinderen ook wat souveniertjes kopen) Verder staat erop het programma om Peking eend te gaan eten, en daarna naar een opera in Chinese stijl. Vanavond gaan we nog even proberen om te skypen met Nederland en de laatste  informatie over te sturen, vanaf zondagmiddag zijn weer uit de lucht tot maandag avond. Maar het gaat ons beide goed , en genieten van de reis, Mongolie gaat zeker nog een keer gedaan worden  , Beijing wordt hoogstens nog voor tussenstop of landing, verder niet meer.  Vanuit een nog steeds warm (25 C om 21.00 uur ) Beijing , groetjes van von en g.j aan allen die ons lief zijn.

Reis

Dag 11.        3 mei Een nieuwe dag is aangebroken, om 5.00 uit de veren , wassen , laatste spullen inpakken en naar het restaurant voor wat laatste Mongoolse koffie , en een broodje . Dan vertrek naar het 6.00 vertrek naar het station, de trein komt om 6.30 het station binnen rijden , instappen , en de wagon weer inrichten voor de komende 36 uur. De medereizigers zijn ook weer aanwezig en gaan mee tot Beijing, daar gaan we ieder ons weg weer en nemen we afscheid, zij blijven 4 dagen daar terwijl wij na 2 dagen richting onze boot gaan. Vanavond krijgen we nog het avontuur van de treinstellen wisselen, hopelijk kan ik daar iets van filmen, we zullen zien. Voorlopig is het zitten , eten ,koffie drinken en van de erg mooie omgeving genieten. En slapen, Von is haar slaap van de afgelopen nacht aan het inhalen, die was uit eindelijk zeer kort. Het internet lag er gisteravond uit in het Hotel dus we hebben geen kontact meer kunnen hebben tot 24.00 geprobeerd , helaas. Volgende bericht is pas weer mogelijk in Beijing. Eerste stop om 12.33 weer achter de rug , op station kwamen ze met boodschappenkarretjes om etenswaren te verkopen.  12.57 weer de trein in, het is snel werken om eten te bemachtigen , de lunch  ook weer naar binnen. Klaar voor de middag dut. Deze trein komt ook uit Moskou dus heeft ook inmiddels 5 dagen achter de rug. Het naar het toilet gaan is  dan ook een bezoeking , de vloer is 300 jaar niet schoongemaakt zoals ook de toilet , het stink er dat een paar neus propjes niet overbodig zijn, dus wassen sla ik morgenochtend over .  8 dagen niet douchen , dan overleef je 1 dagen wassen wel. De middag stop hebben inmiddels ook gehad en de temp stijgt op dit moment Naar de 30 C in Beijing was het vanmorgen al 30 dus we hoeven niet bang te zijn voor kou, Het is nu 16.45 en we rijden het begin in van de Gobi woestijn , waar we een groot deel naar Beijing in zullen vertoeven. Zo ook van mij een krabbeltje, het uitzicht is troosteloos!!! En dat is nog vriendelijk gezegd. We zien niets dan zand en nog eens zand. Dit stuk van Mongolie  had ik wel willen overslaan. De mooie dieren die we eerst zagen zijn spoorloos verdwenen en ook in de trein valt weinig te beleven. Bijna iedereen hangt een beetje op de bank of ligt te slapen. Het wordt steeds stoffigere in de trein al zijn de ramen dicht, wat niet lekker is met de warmte door die grote zandbak waar we door heen rijden, na 12uur zijn we dan  bij de Mongoolse grens de eerste stop , we mogen er niet uit , diverse formulieren invullen, paspoorten inleveren en binnen wachten. Na 2 uur paspoort terug , de trein vertrekt weer voor 1 km , weer de stop weer het zelfde ritueel , ( Chinese grens ) . Na de eerste  administratieve beslommeringen , wordt de trein op een zijspoor gezet, om het onderstel te wisselen, het Mongoolse spoor is 40 cm smaller dan de rest van Europa en Azië .  De complete trein wordt een loods in gereden en door heftafels omhoog genezen, Chinese wielstellen eronder en zakken maar weer, was interessant gezicht. Trein weer terug op het Chinese spoor en door naar het station waar we de paspoorten weer terug kregen, en toen mochten wij eruit, het was inmiddels 5 uur later, even luchten was wel lekker ,maar door de wederom korte nacht , was slapen welkom. Het is evengoed 0.30 4  mei inmiddels en de bedden moeten nog klaar gemaakt. De trein  vertrekt pas om 0.45 uur en het heeft geen zin om nu te gaan slapen, bij vertrek, dreun het door de hele trein heen en ben je allemaal wakker. Na dit vertrek is het nog 12 uur naar Beijing en dan nog even naar het hotel.  Hopelijk kunnen we dan weer even skypen en mailen met de kinderen en verdere familie en vrienden. Eerlijk gezegd zie ik wel op tegen Beijing, daar kom ik op plekken waar herinneringen met pa boven zullen komen, voor hem een plek waar hij al jaren naar toe wilde maar door ziekte van ma niet meer toe kwam, hij heeft daar zo genoten met zijn 3 zoons bij zich, en voor ons later het besef dat dit zijn laatste reis is geweest , welke hij nog bewust heeft meegemaakt, tijden hebben de boeken en foto's van die reis nog op zijn tafel in de kamer gelegen. Hierna zakte hij langzaam weg in zijn eigen wereld , wat ik tot de laatste dag van zijn leven , heel moeilijk heb gevonden , zo, n intelligente man die wegzakt en zijn eigen kinderen langzaam vergeet, heel triest. Een lieve vrouw ,  3 meiden en de 7 kleinkinderen zijn een genot en helpen je door deze  lastige tijden heel, een rijk bezit. Het is inmiddels 01.00 uur en de trein versterkt weer voor het laatste stuk,  Doe het licht uit en ga slapen,welterusten tot morgen.

Dag     10.        2 mei Na heerlijk te  hebben  geslapen een ontbijt in het hotel op weg naar onze tweede dag in  U  B ( zo noemt ieder een. Utan Bator ). Met onze gids op pad.  U  B is een grote stad met nog meer auto,s. ze stoppen niet en zeebaars kennen ze ook niet. Je bent je leven niet zeker met oversteken. het is echt te gek!!!Je moet tussen de auto,s door lopen en als je geluk heb ik zei ALS, dan kom  je aan de over kant. Eerst naar het nat. Museum  wat werkelijk heel interessant  is. Mongolie  was een erg groot land, maar door div oorlogen en veel strijd met China is het zo als het nu is.Ze hebben voor het com. Regiem met Rusland gekozen maar dat hadden ze beter niet kunnen doen.Het was of China of Rusland dus werd hetRusland, maar achter af hebben ze daar spijt van want de Russen hebben alles wat historie was  vernield. Wij hadden voor de kinderen in Mongolie wat viltstiften, stickers enz. meegenomen.  Op het grote plein voor het regeringsgebouw, was net een kinderklas van de leeftijd van 5 /  6 jaar met hun  begeleiders een klassenfoto aan het maken,  Onze gids meldde ons als jullie de  spulletjes aan deze groep geeft komt het goed terecht. Dit was inderdaad het geval , de begeleidster gaf aan dat wij het zelf moesten uitdelen, sommige gingen geheel uit hun dak, of ze een staatsloterij hadden gewonnen.  Het is toch heel leuk om te zien dat deze kinderen met zo iets heel blij zijn. Ik vroeg aan de gids hoe het kwam dat deze kinderen hier overdag in de week zo waren, op wat soort school of opvang zij ook zitten, ze krijgen cultuur onderwijs, dit is vanuit regering verplicht gesteld. Dat ik de i pad uit de tas haalde om te filmen, was het helemaal feest een klein joggie wat naast mij zat met een pet op en zeer schuchter en verlegen was , ontdooide ineens, en zei  I  am on television .En zat mij aan te kijken hoe is dat mogelijk , dit was heel aandoenlijk. ( ook Engels is verplicht op school) Verder diverse  dingen bekeken en later in de middag naar een theater . Dat was met zang en dans. ( folklore ) Het was werkelijk. Schitterend de muziek was even wennen!!! Maar de kleding een dans was grote klasse. Daarna naar een echt Mongols restaurant . Ook leuk om mee te maken maar als ik. Eerlijk ben dan hebben we nog het lekkerst in de Ger tent  gegeten. Zo. en. Nu zit ons verblijf in Mongolie  er op!!. Morgen moeten we om 5.00 uur op, want onze trein vertrekt om. 7.15 uur alles hebben we weer op nieuw ingepakt en gaan zo slapen. Wij hopen dat jullie ons Reisverslag  leuk vonden en zo een beetje op de hoogte blijven van ons avontuur .G.j. En ik vinden het nog steeds  een geweldige reis. Tot morgen.

Dag 9.   1 mei 0.700 s,morgens wakker geworden na een storm actie nacht, de kou is weer flink door gedrongen in de Ger , eerst maar eens de kachel aansteken,  Von ligt nog op een oor diep onder de dekens, de zand storm heeft de hele nacht geduurd en is nog steeds een beetje  bezig maar hebben het ergste gehad. Von vind het iets te primitief ,ik vermaak me best, dit is echt Mongolie, geen Ger tent met een zonnepaneel,  de echte zijn er nog genoeg , maar voor het toerisme wordt ook het een en ander gebouwd natuurlijk, dit hoeft voor mij niet. We zitten midden tussen de ruige bergen en enorme vlaktes, de ruimte is overweldigend, het is een fantastisch gebied . Straks wordt ons ontbijt net zo als het avond eten bij de Ger tent gebracht,  Hier voor loopt een koopvrouw zeker 700m met in elke hand een bord om dat te brengen , een dienblad kennen ze hier niet, dus dat is 3 keer lopen. Ik bood aan om mee te lopen , maar dat mocht niet . Alles weer een beetje verzamelen en inpakken want we gaan straks weer richting Ulan Bator en dan is daar het hotel waar een douche is , na inmiddels 8 dagen is dat niet verkeerd. Ontbijt was goed verzorgd , de chauffeur en de gids ontbeten bij ons in de Ger, CMunck ( gids). Is goed in zijn vak, verteld veel over historie, cultuur,eet gewoontes, leven in de stad en op het platteland. Na ontbijt vertrek uit de Ger via de steppen terug naar hoofdweg, op weg naar Ulan Bator , nog 200 km te gaan ,dat kost hier ongeveer 4 à 5 uur Onderweg zag ik dat er ook auto het stuur rechts hadden , het zijn Japanse auto's daar zitten stuur standaard aan de rechterkant en zijn vele malen goedkoper dan een Japanse auto uit Europa  te halen dus de regering heeft gezegd even afrijden op deze manier en we gaan akkoord , dus er rijden auto's met zowel een links of rechts stuur , zo makkelijk kan het leven zijn. Zo weer terug inde bewoonde wereld, dat valt niet mee, wat een vreselijke drukte na de heerlijke rust op het platte land!!!  Ons hotel is goed maar eenvoudig, wel hebben we al onze trein vrienden weer gezien.Veel belevenissen uit gewisseld en het was werkelijk erg leuk weer met elkaar. Ook Merlijn het Belgisch e jongetje. Heeft aldoor gevraagd waar alle trein mensen waren.Hij was 5 dagen gewend om in en uit te lopen. Wij zijn erg benieuwd of jullie onze verslagen ook nu binnen krijgen.Ik had jacq een sms gestuurd maar vergeten dat het 11.00 in de ochtend was. Morgen .  gaan wij een dagtocht maken maar daar horen jullie meer van. Ook geprobeerd om te skypen maar niemand om line Wij proberen om 23.00,  onlijn te zijn( 17.00 ) nederlandse tijd Mocht het niet lukken dan proberen we het morgen weer.

Reis

Dag 2      24 april 7.30 uit de veren, ontbijten en bagage in de opslag voor aan het einde van de dag. Onze gids staat om 10.00 uur in de receptie van het hotel om ons rond te leiden door het centrum van Moskou Moskou is een prachtige stad, er is een nieuw en een oud Moskou, in het oude Moskou  zijn de prachtige  gebouwen en kerken. Er is veel verwoest in de Stalin periode. De mensen willen daar niet veel over kwijt, maar er zijn miljoenen  mensen afgevoerd. Naar de strafkampen. Verder  is Moskou best wel duur. Er is een heel mooie kerk met prachtige plafond beschilderingen!!!  De kerk ( kathedraal) was door Stalin geheel verwoest om dat deze religie niet duldde. Hij wilde een gebouw neerzetten van 500 m hoog met een beeld erop van Lenin waarin het hHooft plaats zou zijn voor 3000 personen  hand die uit stak zou een helikopter platform worden , dot is nooit gemaakt . De kerk was inmiddels in  een dag verwoest  ,hierna is men met de hand 3jaar bezig geweest met opruimen. Het braakliggende stuk grond is een tijdlang zwembad geweest. Daarna is de kerk weer geheel in originele staat terug gebouwd (3jaar) dit is onvoorstelbaar mooi gedaan. Ook het Kremlin ziet er mooi uit. Verder is het een hele schone stad nergens rommel op de straat. Ook op prachtige perrons van de metro geweest.Echt uniek al zaten we in de  s,avondspits  terug naar ons Sovjet restaurant  waar de kaart door de avond ervoor nog minder dan gisteren!!! Konden we gisteren uit 3 hoofdgerechten kiezen  vandaag was alleen varkenslapjes in de aanbieding!!! Vertrek  uit het hotel s'avonds  20.00 uur om naar het station te gaan Vertrek uit Moskou 21.35 trein 4 2 uur van te voren worden we door de hostess naar de trein gebracht Hostess heeft de terreinkaarten . Op het perron grote drukte maar alles liep op  rolletjes. Het was heel spannend allemaal. Onze groep bestaat inmiddels uit  13 personen Die allemaal in Ulaan Bataar weer een eigen weg gaan 1 stel doet tot Beijing dezelfde reis  Die gaan dan naar huis en wij gaan door . Er is ook en stel en die reist eerste klas, daar worden allerlei grappen over gemaakt, want zij zijn de enigste met een douche!!! Wij hebben een w.c. En wasbakken waar je alleen je tanden kan poetsen maar wij hebben onze natte lappen!!! We delen onze coupe een ander Ned. Stel ongeveer de zelfde interesse en zij gaan ook de rondreis maken door Mongolie.  Welterusten