omastraaf.reismee.nl

Reis

Dag 9.   1 mei 0.700 s,morgens wakker geworden na een storm actie nacht, de kou is weer flink door gedrongen in de Ger , eerst maar eens de kachel aansteken,  Von ligt nog op een oor diep onder de dekens, de zand storm heeft de hele nacht geduurd en is nog steeds een beetje  bezig maar hebben het ergste gehad. Von vind het iets te primitief ,ik vermaak me best, dit is echt Mongolie, geen Ger tent met een zonnepaneel,  de echte zijn er nog genoeg , maar voor het toerisme wordt ook het een en ander gebouwd natuurlijk, dit hoeft voor mij niet. We zitten midden tussen de ruige bergen en enorme vlaktes, de ruimte is overweldigend, het is een fantastisch gebied . Straks wordt ons ontbijt net zo als het avond eten bij de Ger tent gebracht,  Hier voor loopt een koopvrouw zeker 700m met in elke hand een bord om dat te brengen , een dienblad kennen ze hier niet, dus dat is 3 keer lopen. Ik bood aan om mee te lopen , maar dat mocht niet . Alles weer een beetje verzamelen en inpakken want we gaan straks weer richting Ulan Bator en dan is daar het hotel waar een douche is , na inmiddels 8 dagen is dat niet verkeerd. Ontbijt was goed verzorgd , de chauffeur en de gids ontbeten bij ons in de Ger, CMunck ( gids). Is goed in zijn vak, verteld veel over historie, cultuur,eet gewoontes, leven in de stad en op het platteland. Na ontbijt vertrek uit de Ger via de steppen terug naar hoofdweg, op weg naar Ulan Bator , nog 200 km te gaan ,dat kost hier ongeveer 4 à 5 uur Onderweg zag ik dat er ook auto het stuur rechts hadden , het zijn Japanse auto's daar zitten stuur standaard aan de rechterkant en zijn vele malen goedkoper dan een Japanse auto uit Europa  te halen dus de regering heeft gezegd even afrijden op deze manier en we gaan akkoord , dus er rijden auto's met zowel een links of rechts stuur , zo makkelijk kan het leven zijn. Zo weer terug inde bewoonde wereld, dat valt niet mee, wat een vreselijke drukte na de heerlijke rust op het platte land!!!  Ons hotel is goed maar eenvoudig, wel hebben we al onze trein vrienden weer gezien.Veel belevenissen uit gewisseld en het was werkelijk erg leuk weer met elkaar. Ook Merlijn het Belgisch e jongetje. Heeft aldoor gevraagd waar alle trein mensen waren.Hij was 5 dagen gewend om in en uit te lopen. Wij zijn erg benieuwd of jullie onze verslagen ook nu binnen krijgen.Ik had jacq een sms gestuurd maar vergeten dat het 11.00 in de ochtend was. Morgen .  gaan wij een dagtocht maken maar daar horen jullie meer van. Ook geprobeerd om te skypen maar niemand om line Wij proberen om 23.00,  onlijn te zijn( 17.00 ) nederlandse tijd Mocht het niet lukken dan proberen we het morgen weer.

sander en daan

Dag schatten,

Wat heerlijk om alle verhalen te lezen!
We zouden best om een hoekje willen kijken.
Wat hebben we gelachen om de zandstorm, het horloge e.d.
Geniet geniet geniet!
Dikke kus, love you xxx