omastraaf.reismee.nl

Reis

Dag 12.      4mei 8.00 uit bed., de eerste stukken van China trekken voorbij , het is warm weer, ramen staan open voor wat koelte, een paar dagen geleden nog nachtvorst nu min 25 c , Dan weer ontbijten, klein overleg dat we de muur zouden moeten zien vanuit de trein, we kwamen van het noorden dus dat zou moeten, nu geen 30 min. later , ja hoor de muur in de verte een prachtig gezicht.  Foto's of filmen was lastig door de bomen langs de rails, een is matig gelukt. Langzamer hand naderen we Beijing het is nu nog 2 uur dan zijn we er , in Nederland rij je met de trein in 1,5 van Amsterdam naar Eindhoven en vind je dat al ver, na al die duizenden km trein is dit nog maar een peulenschil . Vandaag doden herdenking in Nederland , maar de 2 min. Stilte zal ons dit jaar niet lukken want dan is het. Hier midden inde nacht. We zijn erg benieuwd  hoe het is om weer in Peking te zijn ,als we aan komen in het hotel eerst maar weer eens onder de douche!!! We beginnen al erg te wennen aan niet wassen want het is hier zo smerig dat wil je niet weten? Zal blij zijn met een echte w.c.op de kamer. Wat je wel leert op deze reis is dat dingen die wij heel gewoon vinden, hier en pure Luxe is. Zoals in die laatste Ger waar we waren was  geen water en geen Electr. En wij zijn dat zo gewend maar het is toch pure luxe hier in de bergen. Zo nu op naar Peking . De laatste paar uur in de trein was een pracht door de bergen , een schitterende tocht. Het is 14.05 als we het station van Peking binnen rijden. De temp. Is hier 32 C en drukkend benauwd, de verwachtingen de komende dagen zeker niet lager volgens de borden op het station. Op het station stond een wat nerveus Chinees mannetje , die ons ophaalde voor naar het hotel. Je kan in Beijing nergens je auto vlak bij zetten dus wat verder op stond deze. Het probleem was alleen dat deze kleine kut Chinees vol gas door de menigte ging en binnen 100 m , 300m voor lag en nauwelijks meer te vinden was tussen die andere kleine chinesen,  we hebben allebei die rugzak op die niet erg licht zijn met een rol tas, dus ons hard lopend verplaatsen is er niet bij, wil je niet een spoor van platgewalste chinesen achter laten. Dus dit was even een lastig moment, ook dat hebben we weer overleefd. Op naar het hotel , dit lag 2 km van het station af en was vrij snel gereden. Daar stonden we voor een onmens groot en zeer luxe hotel, dit gaf na al die dagen primitief leven een regelrechte cultuur shock, heel fijn om lekker te kunnen douchen en een 2 persoon bed te hebben, maar beiden hebben  we zo iets van moet dit. Von had heel veel zin in kip kluifjes dus naar KFC , daar struikel je over hier dus die was gauw gevonden. Na dit smakelijke diner ,het warenhuizen in de een nog mooier dan de ander in 1. Warenhuis  was er op de begaande grond en ijsbaan, had mijn schaatsen mee kunnen nemen, hier kregen de kinderen kunstschaatser les. ( echt ijs), verder is er in alle warenhuizen  het zelfde te koop en net zo duur als de Beijenkorf Voor mijn gevoel is Beijing aardig in prijs gestegen wordt Europees . Morgen  gaan we op ons zelf met de metro  (hoop dat dit goed gaat)  naar de Lamatempel, daar in de buurt zijn wat gewonere winkel ( tenminste 2 jaar geleden) en gaan dan voor de kinderen ook wat souveniertjes kopen) Verder staat erop het programma om Peking eend te gaan eten, en daarna naar een opera in Chinese stijl. Vanavond gaan we nog even proberen om te skypen met Nederland en de laatste  informatie over te sturen, vanaf zondagmiddag zijn weer uit de lucht tot maandag avond. Maar het gaat ons beide goed , en genieten van de reis, Mongolie gaat zeker nog een keer gedaan worden  , Beijing wordt hoogstens nog voor tussenstop of landing, verder niet meer.  Vanuit een nog steeds warm (25 C om 21.00 uur ) Beijing , groetjes van von en g.j aan allen die ons lief zijn.

Carla en Simon

We hebben dit reisverslag met een lach en een traan gelezen. Die wc in de trein, Siem had dit niet gered als pietje precies. Tip voor vooruit rennende kleine k.... chineesjes, lasso of rolschaatsen. Wat een verschil in landschappen, cultuur en temperatuur. Gek he, zo ver van huis en toch zit 4 mei in ons systeem gebakken. Weet je wat we doen, om 20:00 zorgen we voor brandende kaarsjes en zullen mede voor jullie even stilstaan en gedenken. Lieve boeiende vrienden, blijf a.u.b. nog wat van deze mooie en pakkende reisverslagen schrijven, wij het thuisfront genieten hier zeer van. Het ga jullie goed, knuffels van ons XXX.

sander en daan

Lieve mama en gert-jan,

Ook wij genieten van de fantastische reisverhalen!
Skypen is heerlijk, maar mis jullie daarna altijd wat extra.
Toch blijven doen hoor, ik ben blij met elk levensteken.
Ik snap dat alles heel indrukwekkend is en dat jullie hoogtepunten en soms ook wat dieptepunten zullen hebben.
Bedenk dat achter iedere traan een glimlach van herinneringen schuilt.
Heel veel plezier en doe alsjeblieft voorzichtig, want ik ben er nog niet klaar voor om wees te worden.
Dikke knuffel en ik hou van jullie.
Liefs Daan

Tiara Tours